Suomessa on joitakin tabuja, joista ei ole tapana keskustella. Yksi
niistä ovat uskontoon liittyvät asiat. Moni kokee aiheen itselleen
vieraaksi, ja uskosta puhuminen mielletään helposti hihhulien
käännytyspuuhiksi. Usko tai sen puute on jokaisen henkilökohtainen
asia, josta jutteleminen sujuu suunnilleen yhtä luontevasti kuin small
talk seksistä.
Monella tapaa on hyväkin asia, että uskoon suhtaudutaan näin. Kun
yhteiskunta ei ole erityisen uskonnollinen, kenenkään ei myöskään
tarvitse joutua syrjityksi vaikkapa siksi, ettei käy viikottain kirkossa.
Puhumattomuuden kulttuuri ei kuitenkaan itsessään ole uskonnottomien eikä uskonnollisten vähemmistöjen etu.
Esimerkiksi, jos päiväkodin ohjelmassa sattuu olemaan käynti
lähikirkossa, puhumattomuuden kulttuuri tarkoittaa sitä, että
päiväkodissa joku tekee päätöksen, tulevatko kaikki seurakuntaan
kuulumattomat mukaan retkelle, vai järjestetäänkö heille kaikille muuta
ohjelmaa. Toiminnan yksinkertaistamiseksi (tai koska ei muisteta tarkistaa lasten tiedoista, kuuluvatko kaikki oikeaan seurakuntaan) tulee ehkä valittua
vaihtoehdoista ensimmäinen. Vaihtoehtoisesti voitaisiin keskustella uskonnottomien
ja muun uskoisten perheiden kanssa tilaisuuden sisällöstä, ja tehdä
päätös yhdessä tämän keskustelun pohjalta. Lapsen mukaantulo ei ehkä kaikille edes olisi ongelma, jos siihen saisi varautua etukäteen
Näin joulun alla keskusteluun on noussut taas myös kristillisen
materiaalin käyttö koulujen joulujuhlissa. Aiheeseen liittyen löytyy
erinomaiset kolumnit niin Suomen Kuvalehdestä kuin Maailman kuvalehden sivustolta.
Vaikka kristinusko ei ole maamme alkuperäinen uskonto, se on kuitenkin
kuulunut kulttuuriimme keskeisesti jo vuosisatoja. Kaiken kristillisen
riisuminen jättäisi kulttuurimme torsoksi, tyhjäksi. Kulttuurin kristilliset elementit eivät kuitenkaan tarkoita, että kaikkien
tarvitsisi olla kristittyjä, aivan niin kuin kaikkien ei tarvitse syödä
jouluna kinkkuakaan, vaikka se on keskeisimpiä suomalaisia
jouluperinteitä.
Joskus mietin, kuinka taikauskoisia täytyykään olla niiden ateistien,
jotka pelkäävät lapsensa jotenkin vammautuvan tai hämmentävästi henkistyvän ihan
vain siitä, että joku mainitsee heille Jeesuksen. Jos uskonnoista
osataan keskustella, myytti Jeesuksen syntymästä voidaan asettaa
uskonnottomalle lapselle vastaavaan viitekehykseen kuin vaikkapa
perinteiset suomalaiset eläinsadut. Vähän isomman lapsen kanssa voidaan
keskustella siitä, että joillekin ihmisille nämä asiat ovat
todellisempia kuin toisille.
Suoja hengellistä väkivaltaa vastaan ei synny silmät
sulkemalla, vaan tutustumalla uskontoihin. Aihe voi toki aiheuttaa kotona hankalia keskusteluja, mutta ne vähän niin kuin kuuluvat lapsen kasvattamiseen, eikä vanhempien edes tarvitse kyetä vastaamaan kaikkeen. Vähemmistöön kuulumiseen myös lähes väistämättä kuuluu se,
että omaa erilaisuutta on pakko jollain tasolla käsitellä lasten kanssa. Ja vaikka enemmistö pyrkisi kuinka hyvin huomioimaan vähemmistön oikeudet olla omanlaisiaan, väistämättä tulee tilanteita, joissa pääsisi vähän helpommalla kuulumalla enemmistöön.
Itse en lähtisi barrikaadeille koulun juhlissa laulettavien virsien
puolesta, mutta en myöskään halua lasteni oppivan, että keskellä talvea
meillä on juhlat ja loma ihan vain siksi, että ehtii leikkiä kaikilla niillä
lahjoilla, joita Joulupukki on tuonut. Pyhän käsitteen viimeistenkin
kansanomaisten rippeiden uhraaminen kulutushysterian alttarille olisi
suuri karhunpalvelus kulttuurillemme, enkä näe, miten se edistäisi uskonnonvapautta.
Ja vaikka meidän maallistuneessa kulttuurissamme uskonnon merkitys tuntuukin vähäiseltä, globaalisti tilanne ei ole tämä. Länsimedian paniikki islamin edessä on tästä hyvä esimerkki. Kulttuurien kohtaamisen nimissä voisikin olla perusteltua lisätä opetussuunnitelmaan myös hieman islamin opetusta.
Tämä ei kuitenkaan välttämättä tarkoita sitä, että oman uskonnon opetusta olisi syytä vähentää, sillä se tarjoaa ymmärrettävimmän käsittelytavan uskonnollisuuden ja uskomusjärjestelmien hahmottamiseen. Kuvaavaa onkin, että esimerkiksi Somalian konfliktissa merkittävimpien rauhanvälittäjien joukossa on Kirkon Ulkomaanapu. Hartaan muslimin kun on helpompi luottaa avoimesti kristilliseen järjestöön kuin sellaiseen, jonka edustajat eivät lainkaan tunne jumalaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti