tiistai 13. syyskuuta 2016

Saako nykytaiteesta loukkaantua?

Kävimme hiljattain perheen kanssa Kiasmassa nauttimassa Ernesto Neton teoksista. Nykytaide on siitä mielenkiintoista, että aina sen keskiössä ei ole se, mitä teos esittää, vaan yhtä tärkeäksi osaksi voi muodostua katsojan oma kokemus. Äärimmillään teos syntyy vasta vuorovaikutuksessa katsojan kanssa.

Kokemus Neton taiteen keskellä oli rentouttava ja virkistävä. Taiteen ei kuitenkaan ole aina tarkoitus olla miellyttävää. Sen tehtävä on joskus myös nostaa esiin ikäviä tunteita ja sitä kautta vaikeita keskustelunaiheita. Tässä mielessä Kiasma onkin onnistunut museona, se on nostanut näytteille eri tavoin puhuttelevia teoksia, eivätkä Neton kanssa yhtä aikaa esillä olleet teoksetkaan olleet kaikki ensisijaisesti miellyttäviä.

Tästä näkökulmasta on hyvin hämmentävää seurata Grind -teoksen ympärillä käytävää keskustelua. Teoksessa käytettävät feikki-saamenpuvut tuovat väistämättä mieleen missikisoihin ja Lumi-brändin mainokseen liittyneet saamenpukukohut. Kulttuurinen omiminen on uusi käsite suomalaisessa keskustelussa, ja siksi meille vielä vieras ja vaikeasti hahmotettava. Meillä suomalaisilla on paljon huonosti kohdattua ja käsiteltyä historiaa, ja saamelaisten kohtelu maassamme sekä historiallisesti että vielä tänä päivänäkin on yksi merkittävä osa tätä kokonaisuutta.

Kun taitelija ja Kiasma nousevat hiljentämään teosta kohtaan esitettyä kritiikkiä vedoten siihen, että teos ei käsittele saamelaisuutta, he tekevät kolme virhettä.

Ensiksikin, jos tekee monitulkintaista taidetta, on kestettävä se että kaikki tulkinnat eivät ole itselle mieluisia. Yksi taiteen keskeinen tehtävä yhteiskunnassa on todellakin keskustelun herättäminen, ja siksi pyrkimykset tämän keskustelun vaimentamiseen tuntuvat absurdeilta. Tässä meillä on taideteos, joka tarjoaisi pohjan puhua yhteiskuntamme merkittävästä ja ajankohtaisesta ilmiöstä, mutta sitä ei sallita, koska taiteilijan ja taideinstituution mielestä saamelaisten tulkinta teoksesta on väärä.

Toisekseen, vastuusta ei voi vetäytyä vedoten siihen, että tässä ei käsitellä saamelaiskulttuuria. Kun vähemmistöt nostavat äläkän kulttuurisesta omimisesta, usein heidän kritiikkinsä kohdistuu juuri siihen, että heitä karnevalisoidaan yhteyksissä joilla ei oikeasti ole mitään tekemistä heidän kulttuurinsa kanssa.

Kolmanneksi, vähättelemällä kritiikin esittäjien kokemusta ja kertoen äidillisesti että ei tätä nyt vaan saa tulkita loukkaavaksi, he osoittavat hyvin selkeästi asemoivansa itsensä kulttuurisen omimisen keskustelussa sille puolelle, jolla vähemmistöiltä edellytetään hienotunteisuutta enemmistöä kohtaan silloinkin, kun enemmistö tekee pilkkaa ko. vähemmistöstä. Kiasma jopa perustelee teoksen hankkimista sen ajankohtaisuudella, ja sivuuttaa täysin sen näkökulman, että keskustelu kulttuurisesta omimisesta on hyvin ajankohtaista ja sopii tähän teokseen kuin nenä naamaan, vaikka ei taiteilijan tarkoittamaan puheenvuoroon suoraan liitykään. Kulttuurinen omiminen jopa sopisi teoksen alkuperäiseen aiheeseen, eli pop-kulttuurin tapaan fuusioida kulttuurillisia elementtejä. Kiasma voisi siis perustella teoksen esittämistä tarpeella nostaa esiin kulttuurisen omimisen käsitettä ja toivottaa näin tämän keskustelun tervetulleeksi, mutta sen sijaan se on valinnut defensiivisen "en ole rasisti"-näkökulman.

Olisiko jo aika oppia pois valkoisesta uhriutumisesta? Tuskin kukaan kuvittelee taiteilijan tai taidemuseon tarkoituksella rienaavan teoksellaan saamelaisuutta. Fakta kuitenkin on, että ainakin osa saamelaisista kokee teoksen loukkaavana, ja että keskustelulle saamelaisten oikeudesta itsensä määrittelyyn on tarpeen raivata tilaa suomalaisessa julkisessa keskustelussa. Ei ongelma ole siinä, kuka saa käyttää saamenpukua ja millä tavalla, vaan siinä että näiden kohujen kohdalla pitäisi kuunnella saamelaisia ja ottaa opiksi. Jos haluamme oikeuden käyttää heidän kuvastoaan miten meitä sattuu huvittamaan, kenties meidän kannattaisi kantaa enemmän huolta siitä, miten heidän muut oikeutensa tässä yhteiskunnassa toteutuvat. Niin kauan kuin ne eivät riittävän hyvin toteudu, on täysin ymmärrettävää, että he haluavat yksinoikeuden edes oman kulttuurinsa symbolien käyttöön.

Kun kansallisgallerian edustaja mitätöi heiltä tämän kokemuksen, on vaikea olla vetämättä johtopäätöstä, että tässä jos jossain on kyse rakenteellisesta, institutionaalisesta rasismista.

2 kommenttia:

  1. Blogisi vaikuttaa mielenkiintoiselta. Ihan samanlaisia asioita pohdin kun vierailin lasten kanssa Kiasmassa hiljakkoin. Blogiini en ole ainakaan toistaiseksi näistä kirjoittanut koska oma blogini on enemmän iloisia ja hauskoja juttuja lasten kanssa tyyppinen. En itse tunne juurikaan saamelaiskulttuuria mutta kesällä tutustuihin aihepiiriin jonkin verran suorittaessani opinnoissani kansatieteeessä Pohjoiset alueet kurssin. Tätä taustaa vasten ja ehkä jo muiden aiempien kohujen takia teos särähti heti pahasti silmään näyttelyssä vaikka itselläni oli koko teoksen olemassaolo ja siitä noussut kohu tuntematon ennen vierailua. Jotenkin myös teoksen yliseksualisoitu ja rodullisettu näkökulma ylipäätään itseä ärsytti. Lapsista teos oli hassu ja hauska enkä yleensä halua hirveästi ohjata heidän katselukokemuksiaan ja niistä tekemiä tulkintoja mutta pakko minun oli vanhemmalle lapselle kommentoida, että tämä teos varmasti loukkasi monia ihmisiä ja saamelaispuvun käyttö kyseisellä tavalla ei itsestäni tunnu hyvältä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitokset kommentistasi! Omakin tuntemukseni saamelaiskulttuurista on melko vähäistä, siksikään en osaa tässä tekstissä tarkemmin paneutua siihen, mikä näissä feikki-saamenpuvuissa erityisesti heitä loukkaa. Mutta kyllähän nämä viime aikojen kohut hienosti alleviivaavat sitä, että valtaväestöllä olisi tarve saada lisää tietoa saamelaiskulttuurista, ja että toisaalta saamelaisten kokemus asemastaan yhteiskunnassa ja koko kulttuurisen omimisen käsite itsessään ovat asioita, joita olisi tarpeen julkisuudessa enemmän käsitellä.

      Taide on omanlaisensa elämän osa-alue, jolla näkisin että sopivaisuuden rajojen täytyy olla aika paljon laajemmat kuin yhteiskunnassa yleisesti, enkä siksi osaa taideteosta itsessään tuomita. Ihmisillä on myös lupa tehdä virheitä tässä elämässä. Mielestäni Kiasmalta olisi kuitenkin ollut paikallaan ottaa saamelaisten kritiikki vakavissaan, ja lähteä heidän kanssaan etsimään tapaa, jolla he tulisivat asiassa kuulluksi. Mutta ehkä tämä on juuri sitä hyssyttely-kulttuuria, jota niin kovasti Suomessa kritisoidaan?

      Poista