Terveeseen yhteiskuntaan varmaankin kuuluu väistämättä se, että
jotkut menestyvät paremmin ja jotkut huonommin, ja että tämän skaalan
ääripäistä löytyy toisaalta syrjäytyneitä ja toisaalta niitä joiden
taloudelliset ongelmat liittyvät lähinnä siihen, mitä kaikella rahallaan
tekisi.
Jotta yksilöllä olisi edellytyksiä ymmärtää
ympäröivää maailmaa, tulee hänen jollain tasolla hahmottaa oma paikkansa
tässä kokonaisuudessa sekä se, että suurella osalla ihmisistä
lähtökohdat ovat vähän erilaiset. Perinteisesti aineksia tämän
ymmärryksen kehittämiseen on tarjottu peruskoulussa ja armeijassa. Kun
saman ikäluokan edustajat eri yhteiskuntaluokista kohtaavat toisensa ja
oppivat sietämään toisiaan, silloin tällöin jopa ystävystyvät keskenään,
meillä on mahdollisuus yhdessä ponnistella kohti yhteistä hyvää, jota
voitaneen kutsua vaikkapa hyvinvointiyhteiskunnaksi. Kaikki eivät toki
opi näitä taitoja ikinä, mutta jos he ovat riittävän pieni vähemmistö,
he eivät pysty saamaan aikaan kovin suurta vahinkoa.
Maahanmuutto
on osaltaan vaikuttanut koulujen eriarvoistumiskehitykseen. On kouluja,
joissa maahanmuuttajaoppilaita on monien vanhempien mielestä liikaa, ja
on kouluja joissa heitä ei ole käytännössä lainkaan. Molemmat ääripäät
asettavat koululle suuria haasteita siinä, miten lapsille tarjotaan
riittävät eväät nykymaailman ymmärtämiseen. Kriittisten nykyvanhempien
pyrkimys "koulushoppailuun" pahentaa tilannetta edelleen. Armeija taas
on todennut, että suhteellisen suuri osa ikäluokasta ei selviydy
asepalveluksesta, ja moni pudotetaankin porukasta jo ennen aloitusta. Nämä asiat vaikuttavat nuorten mahdollisuuksiin paitsi
valita muu kuin vanhempiensa viitoittama tie, myös hahmottaa se että on
ihan normaalia, että ihmiset ovat erilaisia.
Suomi oli
pitkään köyhien maa, jossa toisilla oli kurjempaa kuin toisilla, mutta
lähes kaikilla elämä kuitenkin jokseenkin niukkaa. Elintason noustessa
tasa-arvon ihanteista haluttiin pitää kiinni, tarjota kaikille
mahdollisuus oman elintasonsa parantamiseen. Nähtiin, että pieni maa saa
tarpeeksi oikeasti lahjakkaita osaajia vain, jos köyhäkin voi kouluttaa
lapsensa. Syntyi tulonsiirtojen viidakko, mutta myös kokoonsa ja
sijaintiinsa nähden hyvin pärjäävä valtio.
Yhteiskunnan
jakautuminen alkoi kenties 90-luvun lamasta, joka pudotti osan perheistä
eräänlaiseen ikuiseen velkavankeuteen. Tuolloin syrjäytyneiden lapset
kantavat yhä vanhempiensa tuskaa. Asioita tarkemmin ajattelematta
saattaa nykynäkökulmasta syntyä vaikutelma, että kyse on jonkinlaisesta yhteiskuntamme
heikommasta aineksesta, jonka geeneihin luuserius on kirjoitettu. Oman
menestyvän yhteiskuntaluokansa sisäisessä kuplassa elävälle tämä on
miellyttävämpi ajatus kuin se, että saattoi oikeasti olla vain isin ja
äidin yt-tuurista kiinni, ettei itse päätynyt samaan kastiin.
Yhteiskuntaluokkien
välistä rakoa voi repiä suuremmaksi monin tavoin. Yksi niistä on
tuloerojen kasvu. Niin ylemmät kuin alemmatkin yhteiskuntaluokat myös
pyrkivät käyttäytymään tavoilla, jotka erottavat heidät niistä muista,
ja joskus myös puhumaan toisistaan halveksivaan sävyyn.
Aina
silloin tällöin hyvin pärjäävät myös kyseenalaistavat oman
velvollisuutensa osallistua yhteisiin kustannuksiin.
Uusimmassa Suomen
Kuvalehdessä Paul Lillrank antaa ymmärtää, että syrjäytymisen
vastainen taistelu on mieletöntä, koska sille ei vain voi mitään että
osa syrjäytyy. Kokoomusnuoret ovat taas saaneet omanlaistaan julkisuutta
Saul Schubakin ehdotuksella lapsilisien lakkauttamisesta. Kantaansa hän
perustelee vanhempien
kasvatusvastuulla (eli ilmeisesti hänen mielestään hyvän kasvatuksen
keskeisimpiä edellytyksiä on kyky maksaa itse lapsensa kaikki menot)
sekä lapsilisien "erityisillä ongelmilla", viitaten MOT-ohjelman esittelemään maahanmuuttajaäitiin, joka yhdeksän lapsen yksinhuoltajana sai mm. lapsilisiä 1 423 euroa kuukaudessa. Summa tuntuu tietenkin tolkuttomalta ihmisestä, jonka ei tarvitse ruokkia ja vaatettaa yhdeksää lasta. Schubakin päähän ei myöskään näytä mahtuvan se ajatus, että vain seuraavan
piikkinsä rahoitusta pohtiva narkomaaninainen saattaa ehkä ennemminkin
tulla vahingossa raskaaksi, kuin järkeillä että lapsihan tässä nyt
kannattaisi pyöräyttää.
Kaikki yhteiskunnan tuet on toki voitava kyseenalaistaa, samoin kuin syrjäytymiskeskustelun tiettyjen muotojen mielekkyys.
Nämä mainitut puheenvuorot nostavat kuitenkin mieleeni pelottavia kuvia
tulevaisuudesta, jossa rikkaiden on rakennettava ympärilleen ylellisiä
vankiloita suojellakseen itseään "heikommalta ainekselta", kuten
esimerkiksi jossain päin latinalaista amerikkaa tehdään.
Tai tarinan
Ranskan eliitistä, jolle selvisi vasta giljotiinilla, että kansa näki
nälkää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti