Jari Tervo muistutti hiljattain YLE:n blogissaan, että myös natsit
pitivät söpöistä eläimistä. Blogi kommentoi Helsingin Sanomissa
julkaistua tarinaa isovanhempiensa natsimenneisyyttä tutkineesta
toimittajasta. Nyt, kun Hitlerin valtaannoususta on kulunut 80 vuotta,
kenties aika on vihdoin kypsä sen tosiasian tunnustamiseen, että natsit
olivat ihan tavallisia ihmisiä.
Yksi Hitleriä ihannoivien nykyihmisten hellimä salaliittoteoria on
väite, ettei holokaustia oikeasti tapahtunut. Tämä väite, samoin kuin
tyypillinen natsien demonisointi, kertoo paljon siitä, miten valtava
muutos länsimaisessa arvomaailmassa on keskitysleirien vapauttamisen
jälkeen tapahtunut.
Natsit eivät olleet poikkeuksellisen julmia. Tarinat heidän tavastaan
kohdella vähemmistöjen edustajia ovat kyllä erittäin kuvottavia, mutta
eivät poikkeuksellisia. Nöyryyttäminen, dehumanisaatio, väkivalta
eräänlaisena kiihottavana tai tylsistymistä katkaisevana leikkinä, ne
kuuluvat kaikki ihmiskunnan historiaan ajasta ja paikasta riippumatta,
ja ne pulpahtavat edelleen pintaan Abu Ghraibin kaltaisissa paikoissa.
Venäläisten toimet Isovihan ajan Suomessa, espanjalaisten toiminta
Amerikkaa valloitettaessa, afroamerikkalaisten kohtaama valkoinen
väkivalta Yhdysvalloissa vain muutama vuosikymmen takaperin,
Pohjois-Korean tapa kohdella loikkareiden perheenjäseniä poliittisilla
vankileireillä, Jugoslavian hajoamissodan tapahtumat, ne kaikki
kertovat hyvin samankaltaisia tarinoita siitä, kuinka paljon
mielikuvitusta voikaan käyttää toisen ihmisen satuttamiseen, ja kuinka paljon sitä tapahtuu, jos se koetaan hyväksyttäväksi tavaksi toimia. Esimerkkejä
on valtavat määrät, mutta koska historiankirjoitus on voittajien
historiankirjoitusta, keskittyen saavutuksiin ja rajalinjoihin, nämä tarinat eivät löydy
peruskoulun historiankirjoista.
Natsien vainoamia vähemmistöjä vihattiin yleisesti länsimaissa toisen
maailmansodan syttyessä, siksi ei ole yllättävää, että kävi niin kuin kävi. Tapahtuneessa ainutlaatuista oli ehkä
saksalainen tehokkuus, jolla ihmisten tuhoamisesta tehtiin
teollisuudenala.
Ainutlaatuista on myös se, miten saksalaiset ovat käsitelleet omaa
syyllisyyttään. Löytyykö maailmasta yhtäkään toista kansakuntaa, jossa
historianopetuksen keskiössä olisi oman syyllisyyden läpikäyminen?
Eikä tämä syyllisyyden käsittely ulotu vain historiankirjoihin. Esim.
Freiburgissa katujen mukulakiveyksestä löytyy yksittäisiä metallista
tehtyjä mukulakiviä, joihin on kaiverrettu aluella asuneiden, natsien
vainoissa kuolleiden nimiä. Niitä on paljon. Erään leikkipuiston
kulmalla on muistolaatta lapsille, jotka kuolivat Luftwaffen
propagandasyistä pommittamassa koulussa. Tapahtunutta on suorastaan vaikea olla kohtaamatta jollain tasolla.
Kidutuksen uhrien tarinat ovat hyytäviä. Muistan dokumentin, jossa
Etelä-Afrikan apartheidin aikana kumouksellisesta toiminnasta syytetty
kertoi, miten jossain vaiheessa kipu on niin kauheaa, että sitä on
valmis tunnustamaan mitä tahansa. Jos on syytön, on kovin vaikea kertoa
kuulustelijan vaatimia aktivistien nimiä. Silloin saattaa alkaa luetella
mitä tahansa mieleen tulevia nimiä, ihmisiä joiden kanssa on käynyt
samaa koulua. Uusimmassa Maailman kuvalehdessä (2/2013) Argentiinan
sotilasjuntan kiduttama entinen kommunistiaktivisti kertoo, ettei
kidutuksesta huolimatta 60 päivän pidätysaikanaan kertonut mitään.
Tapahtunut jätti kuitenkin ikuiset arvet: "Vaikka nauran, osa minusta on aina
kuollut, turta." Hänen kokemuksistaan on yli 30 vuotta.
On hyvä asia, että holokaustin muisto on niin kauhea, ettemme enää
koskaan halua sellaista tapahtuvan. On huono asia, jos emme ymmärrä,
että meidän on jatkuvasti ponnisteltava tasa-arvoisemman ja erilaisuutta
hyväksyvän yhteiskunnan puolesta, jos haluamme välttää sen.
On houkuttelevaa ajatella, että saksalaisissa olisi ollut jotain poikkeuksellisen pahaa, joka mahdollisti tapahtuneen. Näin ei kuitenkaan ole. Ihan tavalliset ihmiset saadaan myös laboratorio-olosuhteissa toimimaan hirvittävillä tavoilla. Kuinka moni meistä pystyisi parempaan, jos oman puolen valinta ihan oikeasti saattaisi merkitä valintaa kuoleman ja selviytymisen välillä?
Siksi myös äärioikeiston tempaukset tutkijoiden ja asiallisen keskustelun vaientamiseksi ovat vaarallisia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti